"Met de exportcheque kunnen we veel klanten bereiken"

Ondernemer in beeld - Mick Perez van Zand Wholesale B.V.
Een van de deelnemers aan de MKB Export Award is Zand Wholesale B.V., een bedrijf dat unieke, one size fits all-rokjes maakt. De rokjes worden in de eigen fabriek in New Delhi gefabriceerd van stofrestanten, waardoor er nooit meer dan vijf hetzelfde zijn. Het unieke concept is een succes: Zand Amsterdam-rokjes worden inmiddels verkocht in verschillende Europese landen, Canada, Amerika en Australië.
Naam: Mick Perez
Bedrijfsnaam Zand Wholesale B.V., onderdeel van Zand Amsterdam B.V.
Opgericht: 2006
Aantal werknemers 6 in Amsterdam, 300 - 400 in India
Bedrijfsvorm: B.V.
 
"We doen mee aan de MKB Export Award omdat we graag bekender willen worden bij ondernemers, zonder aan traditionele marketing te doen", vertelt directeur Mick Perez. "95 procent van onze producten verkopen we aan retailers door middel van agenten, de rest gaat via de webshop of onze showroom in het Amsterdamse World Fashion Centre. Wij zijn dus altijd op zoek naar manieren om ondernemers te bereiken."
 

Geen verzendkosten

De MKB Export Award, bestaande uit een exportcheque van TNT, een taaltraining naar keuze bij Language Institute Regina Coeli (ook bekend als ‘de nonnen in Vught’) en een Zakenpartnerscan van RVO.nl, trekt Perez ook aan. "We versturen twee- tot drieduizend dozen per jaar. Als we de prijs winnen, zouden we een hele leuke geen-verzendkosten-actie kunnen houden om nieuwe klanten te bereiken. Of we zouden het kunnen inzetten om de producten van India hier naartoe te brengen. Het komt sowieso erg goed van pas.'
 
Zand Amsterdam groeit hard. In de zeven jaar dat het bedrijf bestaat, is de omzet gegroeid tot 1,25 miljoen euro in 2012. Dit jaar zal dat waarschijnlijk nog zo'n 20 procent meer zijn. Perez: "Veel bedrijven in de kledingbranche werken op de traditionele manier, winkeliers moeten zes maanden tot een jaar van tevoren bestellen en dan zitten ze eraan vast. Zo werken wij niet. Wij laten onze rokjes op eigen risico produceren en winkeliers kunnen gewoon komen shoppen. Dat is veel flexibeler. Vooral in deze tijd zie je dat winkeliers daar behoefte aan hebben.'
 

MVO-bewust

Het bedrijf besteedt veel aandacht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Perez: "Onze kledingmakers in India verdienen 300 tot 500 euro per maand, drie tot vijf keer meer dan een gemiddelde kledingmaker. Ook werken wij niet met kinderen. Niet alleen omdat we dat zelf niet ethisch vinden, maar ook omdat we kwaliteit willen leveren. Daarnaast is ons concept duurzaam: we werken met stofrestanten die zo een tweede functie krijgen. Voor veel winkeliers is ons duurzame imago belangrijk, maar er zijn ook retailers die het niet eens doorhebben. Die vinden het product gewoon leuk."
 
Het succes kent ook een keerzijde. De unieke rokjes, die dankzij een verstelbare tailleband door vrouwen met verschillende kledingmaten kunnen worden gedragen, worden ondanks dit concept beschermd te hebben in verschillende landen nagemaakt.  "We zijn in een aantal rechtszaken verwikkeld", vertelt Perez. "Dat kost veel tijd, geld en moeite, want we willen ons concept wel beschermen."
 

Werelddominatie

In de toekomst hoopt Perez het assortiment van Zand Amsterdam uit te breiden. "Het rokje wordt misschien ooit minder populair. We streven er naar om ons assortiment te vergroten met multifunctionele jurkjes en tassen. Daarnaast overwegen we te investeren in een eigen stofprinter. Nu selecteren we de leukste restanten in India, maar die keus is niet altijd even breed. Daarom overwegen we de aanschaf van een eigen printer waarmee we los kunnen gaan in creativiteit. Daarnaast willen we natuurlijk in nog meer landen worden verkocht, we zijn al in veel landen actief maar het uiteindelijk doel is natuurlijk werelddominatie', lacht Perez.
 
MKB Servicedesk
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
Deze website maakt gebruik van cookies
http://www.mkbservicedesk.nl/3492/onze-leveringsvoorwaarden.htm
Meer informatie
Deze melding sluiten
tntio