Duurzame energie biedt kansen voor Nederlandse ondernemers in Duitsland

"Wij bieden deze markt de transparantie die het nodig heeft"
De Duitse overheid investeert de komende tien jaar tweehonderd miljard euro in duurzame energie. Duurzaam is dus booming in Duitsland, dat weten Marc Huyzer en Jochem Sauer van Spares in Motion ook. De twee ondernemers doen goede zaken met hun online platform waar vraag en aanbod van reserveonderdelen voor windturbines samenkomt.
Naam: Marc Huyzer en Jochem Sauer
Bedrijf: Spares in Motion
Opgericht: September 2012
Wat ze doen: sparesinmotion.com is een online marktplaats voor kopers, verkopers en onderhoudsbedrijven van windturbineonderdelen
 
De missie van Spares in Motion is om onafhankelijke servicebedrijven van over de hele wereld samen te brengen op hun platform. Maar je moet ergens beginnen, dus focussen ze nu op Europa. Om specifiek te zijn op Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en natuurlijk Duitsland. Marc Huyzer: “Bij het maken van onze plannen hebben we meteen naar de Duitse markt gekeken, omdat het dichtbij is en de cultuur vergelijkbaar is met de Nederlandse. En niet geheel onbelangrijk: duurzame energie speelt daar veel meer dan hier, dus er is veel potentie. Ter illustratie: in Duitsland staan 20.000 windturbines, in Nederland 1900.” Vooral de oudere windmolens zijn voor de ondernemers van belang, omdat die na jaren dienst toe zijn aan onderhoud of reparatie. De huidige miljardeninvestering van de Duitse overheid in windenergie is voor Spares in Motion dus pas op termijn interessant.
 

Op zoek naar klanten

Via de beurs zijn Huyzer en Sauer in contact gekomen met potentiële klanten. Huyzer: “Eens in de twee jaar wordt in het Duitse Husum de grootste windenergiebeurs ter wereld georganiseerd. Daar zijn we in 2012 naartoe gegaan en hebben we met zo’n vijftig partijen gesproken.” Huyzer vindt het prettig zakendoen met Duitsers, omdat ze een serieuze handelspartner zijn. “Ze verwachten van je dat je goed voorbereid bent, en stellen hele moeilijke inhoudelijke vragen. Ze willen er gewoon zeker van zijn dat je betrouwbaar bent en verstand van zaken hebt. Een groot Duits bedrijf heeft ons op de beurs anderhalf uur lang kritische vragen gesteld, maar uiteindelijk waren ze overtuigd. En dan kan je ervan op aan dat ze je ook bellen als ze dat beloven. Ze zijn eerlijk en houden zich aan hun woord.”
 

Marketingstrategie

Spares in Motion is in september 2012 gelanceerd en heeft nu 200 unieke bezoekers per dag en 200 geregistreerde gebruikers. Ongeveer 50 procent van de totale omzet komt bij onze oosterburen vandaan. Hoe zorgen ze voor naamsbekendheid in Duitsland? “We zijn een online bedrijf, dus onze benadering van de markt gebeurt ook met name via het internet. We hebben een Duitstalige website, maken veel gebruik van Google Adwords en zijn actief op LinkedIn en Twitter. Persberichten doen het ook goed. Een vermelding in magazines als ‘Neue Energie’ en ‘Sonne, Wind und Warme’ heeft veel effect.” Op hun bericht in laatstgenoemde hebben Huyzer en Sauer dan ook veel reacties gekregen.
 

Duurzaam heeft de toekomst

Volgens Huyzer is de windenergiemarkt in Duitsland erg open en jong. “Ze luisteren naar ons verhaal en geven eerlijk hun mening. Er zijn partijen die minder blij zijn met ons concept, omdat die baat hebben bij een ontransparante markt van vraag en aanbod. Maar over het algemeen zijn ze erg positief over Spares in Motion. We hebben afgelopen oktober zelfs als eerste niet-Duitse onderneming een presentatie gegeven op een bijeenkomst van de BWE, de Duitse associatie van de windmolenindustrie (Bundesverband WindEnergie).” Voor Huyzer een bevestiging dat zijn bedrijf de toekomst heeft. “Ons platform biedt de openheid die deze markt nodig heeft.”
  • Duurzame energie biedt kansen voor Nederlandse ondernemers in Duitsland
 
MKB Servicedesk
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
Deze website maakt gebruik van cookies
http://www.mkbservicedesk.nl/3492/onze-leveringsvoorwaarden.htm
Meer informatie
Deze melding sluiten
tntio