Hoe gaat het nu met de winnaar van vorig jaar?

Interview met Bart Veldhuizen, winnaar van de MKB Export Award 2016
Hoenderdaal Fasteners was de winnaar van de vorige MKB Export Award, die van 2016. Bart Veldhuizen, inmiddels algemeen directeur, kijkt terug op het afgelopen jaar. ‘Ondernemen over de grens is voor ons steeds meer dé groeimotor.’
Het bedrijf ontwikkelt zelf schroeven met de merknaam Dynaplus, laat ze fabriceren in Azië en levert ze in binnen- en buitenland in functionele, hippe doosjes. Schroeven etc zijn op zich niet sexy, dus je moet ze goed presenteren in het winkelschap, is het (succesvolle) idee. Zweedse bouwmarkten zijn er al enkele jaren gek op. Bart Veldhuizen: ‘Zo’n schroevenschap is een van de meest ingewikkelde schappen van de bouwmarkt. Mensen denken: waar moet ik het vinden? Daarin proberen we te helpen. Kleur geeft een natuurlijke segmentatie tussen soorten. Mensen zijn visueel ingesteld.’ Zweden loopt goed, maar er zijn meer plannen.
 

Hoe is het jullie vergaan, het afgelopen jaar?

'In Zweden hebben we de afzet uitgebreid, en daar hebben we nu een eigen salesmanager aangesteld die voor ons bij de grote spelers zoekt naar nieuwe business. Een Nederlander die nu 8 jaar in Zweden woont. Het is heel belangrijk om een vertegenwoordiger te hebben in een land met een andere cultuur, zeker als je begint. Hij kent onze cultuur en de mentaliteit van de Zweden. Finland is er vorig jaar bij gekomen en net afgelopen week hebben we onze eerste (kleine) order uit Noorwegen binnen. Scandinavië is onze focus. Ze bouwen daar heel veel met hout en daar zijn heel veel schroeven voor nodig.’
 

Wat hebben jullie gedaan met de prijs die bij de Award hoorde?

'Die kwam bijzonder van pas. We hebben de helft van het transporttegoed van €15.000 van TNT in 2017 gebruikt voor een aantal volle vrachtwagens met onze Dynaplus-testcenters, een speciaal houten actiedisplay voor de groothandels in Zweden en Finland. Winkels en bouwmarkten kunnen zo zien hoe wij onze producten in de schappen zetten. Mede door de gunstige prijs - dankzij het goedkope transport - verlagen we drempels om er een aan te schaffen. De taalcursus die bij de prijs hoorde, daar gaan we in februari mee verder. Het wordt een cursus Duits…’
 

Dat is zeker niet voor niets?

‘Klopt. Op termijn willen we Duitsland in. Er zijn wat contacten met eventuele partners. Dat is in Duitsland nodig, zeker in deze branche. Wat niet ‘made in Germany’ is, daar gaan ze niet direct voor. Het is een grote markt waar nog veel te winnen valt. En qua prijs en kwliteit kunnen we mee met de grote Duitse merken.’
 

Waarom die focus op ‘over de grens’?

‘Het is dé groeikans, in Nederland ligt dat gecompliceerder voor ons. Minder groeipotentieel. Bovendien is het goed om ook in andere markten te zitten: daar spelen andere mechanismen. Zo hadden wij 3 à 4 jaar geleden tijdens de crisis in de bouw minder druk op de omzet omdat we in Zweden zaten: daar was geen bouwcrisis.’
  • Hoe gaat het nu met de winnaar van vorig jaar?
 
MKB Servicedesk
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
Deze website maakt gebruik van cookies
http://www.mkbservicedesk.nl/3492/onze-leveringsvoorwaarden.htm
Meer informatie
Deze melding sluiten
tntio