Het grootste leermoment van winnaar MKB Export Award 2016

Welke obstakels heeft hij overwonnen?
Dit jaar heeft Hoenderdaal Fasteners de MKB Export Award 2016 gewonnen. Een groot deel van het succes komt op het conto van het ‘Nordic Shop Concept’: moeren, bouten en schroeven in kleine, hippe doosjes. Zweedse bouwmarkten zijn er blij mee, maar dat succes werd het bedrijf bijna fataal. Bart Veldhuizen, die leiding geeft aan de export-tak, geeft uitleg.
"We zijn een ‘gewoon’ bedrijf met een ‘gewoon’ product, want schroeven zijn niet sexy, maar we maken die producten heel aantrekkelijk bij de presentatie. Het gaat om een succesvol winkelschap.
We doen veel met signing en routing. Zo’n schroevenschap is een van de meest ingewikkelde schappen van de bouwmarkt. Mensen denken: ‘och jee, waar moet ik het vinden?’ Daarin proberen we te helpen. Kleur geeft een natuurlijke segmentatie tussen soorten. Mensen zijn visueel ingesteld. Ze zien een blauw doosje schroeven, en lopen door. Een groen doosje bouten? Oké, dan zoek ik alleen nog in groene doosjes."
 

 

Waarom slaat dat aan in Zweden?

"In Nederland zijn we gewend om te werken in kleine ruimtes. In Scandinavië is ruimte onbeperkt. Toch gaat men nadenken over omloopsnelheid per meter. Ons concept is al toegespitst op een superefficiënt schap met veel producten, weinig lucht in de verpakkingen en een hoge omloopsnelheid, en dus veel omzet per meter."
 

Wat was de grootste uitdaging?

"Cultuur. Nederlanders zijn snel en open. We willen wat bedenken en dat uitvoeren. Superefficiënt en hop-hop-hop. Als het gevoel goed is, doen we het. Dat is in Zweden anders. Mensen doen niet zomaar iets anders. Alles gaat langzamer. We moeten ons bewust zijn van de verschillen. Soms moet je anders handelen. Het geduld bewaren is in Zweden wel een uitdaging."
 

Wat zou je andere ondernemers aanraden?

"Je hebt toch partners nodig. Je kunt niet met een Nederlandse agenda binnenstormen, want de mentaliteit is anders. Wij kiezen nu toch voor een Nederlander, maar die heeft Zweedse roots en is aangepast aan de handelswijze van daar."
 
"In het begin werkten we met een tussenpersoon, dat is wel aan te raden. Nu gaan de grote zaken hun eigen logistieke centra maken. Dan is de toegevoegde waarde van onze tussenpersoon weg. Maar om de handel te beginnen, is het heel belangrijk. En niet alleen daarvoor: je kunt wel denken: "we maken eventjes gebruik van een tussenpersoon en daarna knippen we die eruit", maar dat werkt niet. De keten mag best een schakeltje langer zijn."

 

Wat is de grootste fout die je ooit gemaakt hebt?

"We zijn bijna failliet gegaan, of althans, we hadden grote problemen door een succes met een nieuwe klant. Daarop vertrouwden we blind, maar die rekenden hun bestelling verkeerd. Daardoor plaatsten wij een inkooporder in het Verre Oosten en daarmee bleven we twee jaar zitten. Het rekenmodel klopte niet. Wij vertrouwden onze partner, en die vertrouwde dat bedrijf. Maar je moet het wel financieren."
 
"De volgende keer willen we toch sneller afnamegaranties hebben. Die stap hadden we overgeslagen. Begrijpelijk, want we deden al tien jaar zaken met onze partner. Maar ineens heb je een gigantisch probleem."
IMG_71121.JPG

Hoenderdaal Fasteners wint MKB Export Award 2016

Hoenderdaal Fasteners uit Veenendaal, producent van bevestigingsmaterialen, is de winnaar van de vierde MKB Export Award.
  • Het grootste leermoment van winnaar MKB Export Award 2016
 
MKB Servicedesk
Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
Deze website maakt gebruik van cookies
http://www.mkbservicedesk.nl/3492/onze-leveringsvoorwaarden.htm
Meer informatie
Deze melding sluiten
tntio